De overeenkomstige betekenis van avond, ochtend en dag.

De geestelijk betekenis van avond, ochtend en dag is heel anders dan de letterlijke betekenis. In geestelijk opzicht drukken deze woorden avond, ochtend en dag uit in hoeverre de mens zich bewust is van het besef dat God Liefde is. Hoeveel besef van liefde heeft iemand ontwikkeld. De avond duidt op weinig besef en een geringe of zelfs afnemende staat van liefde. De ochtend op een ontwakend besef en een ontluikende liefde. De dag op een volledig ontwaakt besef en een levende liefde.

Verklaring

Omdat de betekenis van avond, ochtend en dag niet alleen letterlijk is, staat er eerst avond, dan ochtend en dan dag. Tot besef van liefde komen, kan niet anders gaan dan via eerst weinig besef, en vervolgens een ontwakend besef, tot uiteindelijk een helder besef er van.

Natuurlijk dringt de mens, die zich bewust is van de trieste toestand in zijn geestelijke ‘avond’, er op aan dat het ‘Woord’ (de leer) bij hem blijft, want dat alleen kan hem de bewustwording van liefde geven.

Bijbel

En God noemde het licht dag, en de duisternis noemde Hij nacht. Toen was het avond geweest, en het was morgen geweest, de eerste dag. (Genesis 1:5)

Maar ze drongen er sterk bij Hem op aan om dat niet te doen en zeiden: “Blijf bij ons, want het is bijna avond en de dag loopt ten einde.” Hij ging mee het dorp in en bleef bij hen. (Lukas 24:29)

‘Toen scheidde God het licht van de duisternis en noemde het licht dag en de duisternis nacht.’ (Gen. 1,5). Dit wordt gemakkelijker begrijpbaar, wanneer we in plaats van de woorden ‘dag’ en ‘nacht’ de overeenkomstige begrippen gebruiken. Dag staat dan voor het reeds zelfstandige leven en nacht betekent de geestelijke dood.

Maar ‘dag’ betekent ook: de vrijheid en de ‘nacht’ het oordeel,

of ‘dag’ staat voor zelfstandigheid en ‘nacht’ betekent gebondenheid,

en ‘dag’ in de mens kan betekenen: het zich reeds zelf kennende liefdeleven van de Goddelijke geest in het nieuwe schepsel,

en ‘nacht’ in de mens staat dan voor de gedachten en ideeën van God die nog geen leven hebben. Zie Jakob Lorber GJE, 2, 221:1.

Andere berichten

De schepping van de aarde

De schepping van de aarde. Het begrip ‘aarde’ heeft in de Bijbel zowel een letterlijke als een overdrachtelijke betekenis. Het is beeldtaal, beeldspraak. De 'aarde' is namelijk ook de geestelijke grond van een mens. Wat zijn iemands overtuigingen, [...]

Hemel en hel kennen

De werkelijke hemel en hel. Hemel en hel kennen, is besef hebben van de eigen toestand van zijn, want zowel de hemel als de hel is een hoedanigheid van zijn in jezelf. Beide zijn sferen, anders gezegd: geestelijke [...]

Geweld in de Bijbel?

Over het zogenaamde geweld in de Bijbel. Het geweld in de Bijbel, zoals de gruwelijkheden in het Oude Testament, vinden veel mensen meer dan verschrikkelijk. Het gaat niet om het doden van onze fysieke vijanden, iets wat we [...]

Door |2023-12-27T10:22:05+00:0013 november, 2017|
Ga naar de bovenkant